LO z Lubina najbardziej proinnowacyjną szkołą

0
831

  W Polsce jest już prawie 300 szkół średnich, które szlifują zaangażowanie społeczne oraz wspierają rozwój kompetencji proinnowacyjnych uczniów. Najlepszą z nich, w tegorocznym Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, zostało I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lubinie. Z województwa dolnośląskiego w Rankingu znalazło się w sumie 16 szkół m.in. z Wrocławia, Jeleniej Góry, Legnicy i Głogowa. Nagrody najlepszym szkołom wręczała Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, a galę finałową poprowadził Karol Paciorek, popularny polski youtuber.

Znane są już wyniki tegorocznego Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, jedynego, który zamiast wyników matur, analizuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Ranking tworzony jest w oparciu o wyniki uczniów w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce mógł zrealizować własną akcję społeczną. Uczniowie działając dla innych, zdobywają kompetencje potrzebne w pracy i prawdziwym życiu takie jak np. umiejętność współpracy, zarządzanie swoim czasem i budżetem, rozwiązywanie problemów, empatia czy wrażliwość społeczna.

– Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii wyznacza nowe standardy edukacyjne, ponieważ lista laureatów to szkoły, które nazwałabym najbardziej innowacyjnymi w Polsce. W tym roku w Rankingu znalazło się ich niemal 300. Niech one będą dobrym kompasem dla tych, którzy dziś zastanawiają się, w jakiej szkole chcieliby się znaleźć – mówiła podczas gali Rankingu Wicepremier i Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, która wygłosiła przemówienie gratulacyjne oraz laudacje dla pięciu najlepszych szkół. – Miejsce pierwsze zdobyła szkoła, która zainspirowała Fundację do ogromnego przedsięwzięcia, jakim było zaproszenie Nauczycieli do wspierania Olimpiady Zwolnieni z Teorii. To w tej szkole uczniowie uczą się przedsiębiorczości, innowacyjności, zarządzania projektami w praktyce. To właśnie ta szkoła udowodniła, że współdziałanie z pedagogami przynosi znakomite efekty i ma realny wpływ na przyszłość młodzieży, a przy tym buduje pozytywne relacje z kadrą pedagogiczną. Serdecznie dziękuję i gratuluję proaktywnej postawy dyrekcji I Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Lubinie oraz pani Marioli Lech, pierwszej Nauczycielce Zwolnieni z Teorii – chwaliła Minister Emilewicz.

  Po raz pierwszy w 6-letniej historii  Rankingu sklasyfikowano aż 289 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny. To prawie dwukrotnie więcej niż w ubiegłorocznym wydaniu Rankingu. Podczas Gali zaprezentowano 20 najwyżej sklasyfikowanych szkół.

– Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii prezentuje szkoły, które robią rzeczy ponadobowiązkowe, bacznie obserwują dokąd zmierza świat i właśnie w tym kierunku podążają ze swoimi uczniami. Mam wielki szacunek dla młodzieży za to, że mają chęć, aby zmieniać świat. W tej trudnej drodze ku przyszłości, największą pracę zaraz po uczniach wykonują właśnie nauczyciele, którzy wspierają ich na każdym kroku – mówiła Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii. – Jesteśmy naocznymi świadkami, jak zmienia się rola nauczyciela od tego, który uczy i przekazuje wiedzę, do tego który wspiera w rozwoju każdego ucznia indywidualnie, wskazując, które umiejętności może rozwijać. Jest dla niego mentorem. Obecnie nie sztuką jest przekazać komuś wiedzę, lecz pokazać mu, jak do niej dojść, i jak ją umiejętnie wykorzystywać. Do tego trzeba posiadać kompetencje, które można rozwinąć tylko poprzez własne doświadczenie. Takie praktyczne podejście premiuje właśnie nasz ranking.

Jej słowa potwierdza większość nauczycieli ze szkół, które znalazły się w Rankingu. Z ankiety przeprowadzonej przez organizatora olimpiady wynika, że trzech na czterech nauczycieli, a także i uczniów, wzmocniło swoje wzajemne relacje. – Na linii uczeń-nauczyciel stworzyła się nowa płaszczyzna współpracy. Inspiruje ona obydwie strony, które wspólnie pracują nad rozwiązywaniem realnych problemów: zagadnień z zakresu ekologii, medycyny, ekonomii, ochrony zwierząt, psychologii itp. Pomagać temu może fakt, że kluczowe pytanie jakie zadają sobie uczniowie czy nauczyciele przy realizacji projektu społecznego, to: po co my to robimy, a nie na jaką ocenę – mówi Józef Marciniszyn, dyrektor I LO im. Mikołaja Kopernika w Lubinie, które znalazło się na pierwszym miejscu w Rankingu.

Dwukrotny wzrost liczby szkół, które znalazły się w tegorocznym Rankingu, nie jest dziełem przypadku. W zeszłym roku Zwolnieni z Teorii zaprosili ponad 300 nauczycieli z całej Polski, by razem z nimi wprowadzali projekty społeczne do swoich szkół. Dzięki temu korzysta na tym nie tylko polska młodzież, ale także sami nauczyciele, jak również szkoły, które stają się placówkami coraz bardziej proinnowacyjnymi i atrakcyjnymi.

– Uczniowie realizujący projekty są bardzo widoczni w szkole i środowisku. Uczestnictwo w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii motywuje uczniów do twórczego i refleksyjnego spojrzenia na siebie i swoje możliwości, co przekłada się na dużo lepsze wyniki w nauce. Wysoka pozycja w rankingu daje nam miano szkoły otwartej i innowacyjnej, z czego jesteśmy jako społeczność szkolna niezmiernie i niezmiennie dumni. Jako dyrektor, z każdą edycją olimpiady, jestem coraz bardziej przekonany do całej idei i mocno ją wspieram – podsumowuje Józef Marciniszyn z I LO w Lubinie.

Cały Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2020 dostępny jest pod adresem: www.ranking.zwolnienizteorii.pl Relację z Gali można obejrzeć na stronie Zwolnionych z Teorii w serwisie Facebook. Partnerami Rankingu jest Google.org i Grupa Pracuj. Patronat medialny objęli dziennik Rzeczpospolita oraz portal Onet.

***

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

(pr)

Udostępnij
Poprzedni artykułCzeszów zaprasza
Następny artykułCmok

Zostaw komentarz

Proszę wpisz swój komentarz
Proszę wpisz swoje imię