PRACOWAŁEŚ NA WAKACJE? SPRAWDŹ CZY NADAL JESTEŚ UBEZPIECZONY

0
491

Nie do rzadkich należą sytuacje, w których student podczas rejestracji do lekarza dowiaduje się, że „świeci się na czerwono”, co oznacza, że nie jest ubezpieczony i nie ma prawa do bezpłatnego leczenia. Tymczasem osoba, która uczy się aż do ukończenia 26 roku życia ma ubezpieczenie albo „przy rodzicu” albo z uczelni. Dlaczego wiec EWUŚ wykazuje, że jest inaczej?

Taka sytuacja dziwi głównie rodziców, którzy zapewniają, że już zgłaszali dziecko do swojego ubezpieczenia. Rodzicom wydaje się, że nic się nie zmieniło, więc pytają dlaczego ich dziecko wypadło z systemu? Tymczasem życie pokazuje, że to oni sami zapomnieli o odpowiednim zgłoszeniu swojego dziecka w kadrach firmy, w której pracują lub nie wiedzą, że podpisanie przez dziecko umowy zlecenia lub o pracę skutkuje „wypadnięciem” z rodzicielskiego ubezpieczenia. – Dziecko, które studiuje, ubezpieczenie zdrowotne „u rodzica” ma tylko do momentu ukończenia 26 roku życia – bez względu na to jak długo studiuje. Jeszcze ważniejsze jest to, że dziecko korzysta z ubezpieczenia rodzica tylko do czasu, gdy nie ma własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego – mówi Iwona Kowalska regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. Bardzo często w czasie wakacji młody człowiek podejmuje pracę. Po podpisaniu umowy, gdy pracodawca zgłosi go do ZUS wtedy automatycznie traci ubezpieczenie „u rodzica”. Niewiele osób wie, że gdy umowa studenta się zakończy, to ubezpieczenie zdrowotne rodzica nie wraca automatycznie. Żeby student nadal miał prawo do korzystania z bezpłatnego leczenia rodzic musi go ponownie zgłosić u swojego płatnika składek (zwykle pracodawcy). – Ta zasada dotyczy każdego rodzaju umowy, którą podpisze student. Nie ma znaczenia czy jest to umowa zlecenia czy umowa o pracę. Także zlecenie „wyrzuci” studenta z ubezpieczenia rodzica, bo w czasie jego wykonywania będzie opłacana składka zdrowotna – uprzedza Iwona Kowalska O tym trzeba pamiętać Na zgłoszenie członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, (gdy nie ma on własnego ubezpieczenia) mamy 7 dni od momentu, gdy (dziecko lub małżonek) straci swój tytuł do ubezpieczenia. Członka rodziny zgłaszamy do ubezpieczenia zdrowotnego u swojego płatnika składek. Musimy także poinformować pracodawcę, że nasze dziecko nie ma już prawa do ubezpieczenia zdrowotnego, jako członek rodziny w momencie, gdy rozpoczęło pracę albo, gdy ukończyło studia czy naukę w szkole. W razie jakichkolwiek wątpliwości konsultanci ZUS są do dyspozycji pod numerem telefonu 22 560 16 00, mailowo pod adresem cot@zus.pl oraz w salach obsługi klienta w placówkach w całym kraju.

Udostępnij
Poprzedni artykułBRAWO
Następny artykułCUDZOZIEMCY W POLSCE

Zostaw komentarz

Proszę wpisz swój komentarz
Proszę wpisz swoje imię