PRAWA PODRÓŻUJĄCYCH SAMOLOTEM

0
261

Nasz Czytelnik pyta: Zaplanowaliśmy podróż do Hiszpanii. Jest to nasz pierwszy lot samolotem. Jakie mamy prawa w przypadku, gdyby lot został odwołany?

Prawa pasażera i obowiązki przewoźnika reguluje w takich sytuacjach unijne rozporządzenie (261/2004). Jego przepisy stosuje się do lotów pomiędzy wszystkimi państwami UE oraz wtedy, gdy wylatujemy z lotniska znajdującego się w kraju trzecim, ale celem podróży jest kraj członkowski. Linie lotnicze muszą mieć wówczas status przewoźnika wspólnotowego.

W sytuacji gdy lot został odwołany, mamy prawo do zwrotu pieniędzy za bilet. Przewoźnik ma je wypłacić do 7 dni. Istnieje też możliwość uzyskania odszkodowania w wysokości od 250 do 600 EU. Odszkodowanie nie przysługuje, gdy w okresie 7-14 dni przed wylotem przewoźnik poinformował pasażera o odwołaniu i zaproponował inny lot. W tym przypadku wylot powinien nastąpić najwyżej dwie godziny wcześniej niż planowany pierwotnie start samolotu, a przylot najpóźniej po czterech godzinach od wcześniej planowanego. Podobne ograniczenia w wypłacie odszkodowania występują, gdy przewoźnik powiadomi pasażera o odwołaniu lotu w terminie krótszym niż 7- dniowy. Wtedy zastępczy lot powinien się zacząć najwyżej godzinę przed wcześniej planowanym, a zakończyć najpóźniej w ciągu dwóch godzin od pierwotnie zakładanej pory. Ponadto podczas odwołania przysługują nam prawa jak przy opóźnieniu samolotu – chodzi o bezpłatne posiłki i napoje, możliwość kontaktu telefonicznego lub e-mailowego z bliskimi, a w niektórych przypadkach także nocleg w hotelu wraz z transportem pomiędzy nim a lotniskiem.

Danuta Barbara Konarska – prawnik

Kancelaria Prawna Król i Wspólnicy

ul. Jaworzyńska 261
59-220 Legnica

Telefon:+48 76 722 81 81

Zostaw komentarz

Proszę wpisz swój komentarz
Proszę wpisz swoje imię