Na torach

0
1018

Koleje Dolnośląskie przywracają pełną siatkę połączeń w regionie. Dodatkowe pociągi wrócą do rozkładu jazdy wraz z powakacyjną korektą.

Po kilku miesiącach etapowego przywracania połączeń zawieszonych w związku z epidemią, Koleje Dolnośląskie uruchamiają wszystkie, które były zaplanowane w Rocznym Rozkładzie Jazdy.

Decyzję…

… o powrocie do pełnej siatki wraz z korektą rozkładu jazdy przewoźnik podjął w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, który jest organizatorem kolejowego transportu pasażerskiego w regionie.

– Powrót wszystkich pociągów na ich pierwotne trasy to coś, na co czekali wszyscy; zarówno nasi pasażerowie, jak i my w KD. Kilka miesięcy temu epidemia wymusiła na nas trudne decyzje w postaci cięcia połączeń, ale krok po kroku udało nam się wrócić na właściwe tory. Dosłownie i w przenośni – komentuje Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Dołożyliśmy wszelkich starań, by w związku z końcem sezonu urlopowego i planowanym rozpoczęciem roku szkolnego jak najbardziej ułatwić Dolnoślązakom dojazd do pracy czy szkoły.

Przywracane połączenia

Na trasy wrócą pociągi kursujące na odcinku Kłodzko – Wałbrzych, a całkowicie nowe połączenie zyska relacja Kłodzko Główne – Wrocław Główny. Pociąg pośpieszny będzie rozpoczynał swój kurs o godzinie 13:47, natomiast przyjazd do stacji końcowej planowany jest na godzinę 15:16.

W związku z rozpoczęciem prac przez PKP PLK, od 1 września na odcinku Szklarska Poręba – Jelenia Góra kursować będzie komunikacja zastępcza z pominięciem stacji Górzyniec. Zmianie ulegną również częstotliwości kursowania wybranych połączeń.

Do Kątów Wrocławskich…

… co dwadzieścia minut. Na dodatkowe połączenia mogą liczyć również pasażerowie z Kątów Wrocławskich. Od 1 września z Wrocławiem połączą gminę trzydzieści dwie pary pociągów. Dzięki temu jej mieszkańcy będą mogli skorzystać z kolejowych połączeń ze stolicą województwa co dwadzieścia minut.

Zakończył się…

… nabór wniosków do rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku. Zarząd Województwa wskazał pięć kolejowych projektów, kluczowych dla rozwoju sieci kolejowej w regionie.

O realizację projektów Województwo będzie zabiegać w dalszych etapach Programu, które planowane są w perspektywie do 2028 roku. Celem Programu jest kolejowe połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Program zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych, a także inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

W ramach Programu Zarząd Województwa zgłosił 5 projektów inwestycyjnych:

Poprawa…

… jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. Projekt zakłada wybudowanie podstawowej infrastruktury kolejowej w obrębie Wrocławskiego Węzła Kolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór. Pozwoli to na uruchomienie nowych połączeń w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej (WKM) na kierunkach Wrocław – Środa Śląska, Wrocław – Wołów oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska. Przebudowie poddana zostanie również stacja Środa Śląska w celu dostosowania jej do kończenia i zaczynania biegu pociągów WKM.

Rewitalizacja…

…odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia powiatu złotoryjskiego i Złotoryi do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego. Rewitalizowany miałby być odcinek linii kolejowej nr 284 zarządzany przez Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jednocześnie dzięki tej inwestycji możliwa będzie rewitalizacja dalszego odcinka linii nr 284 od Jerzmanic-Zdrój do Lwówka Śląskiego, który został przejęty na rzecz Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

Poprawa jakości…

… połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem. Będzie to możliwe dzięki wznowieniu ruchu na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna, która jest własnością Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz odbudowie drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 pomiędzy stacjami Wrocław Główny a Kobierzyce.

Rewitalizacja linii…

… kolejowej nr 181 na odcinku Oleśnica – Syców – Kępno (skomunikowanie Sycowa, Kępna, Wielunia ze stolicą Dolnego Śląska).

Rewitalizacja linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia (skomunikowanie Bogatyni ze stolicą Dolnego Śląska).

– Zależy nam na ciągłym poszerzaniu kolejowej mapy Dolnego Śląska. Chcielibyśmy, aby Dolnoślązacy mieli jak najlepszy dostęp do kolei i łatwy dojazd do stolicy województwa. W przypadku rewitalizacji linii nr 285 projekt zakłada rozbudowę linii do układu dwutorowego, co pozwoli na uruchamianie połączeń na linii Wrocław – Kobierzyce – Niemcza – Piława Górna – Dzierżoniów Śl. – Bielawa przebiegającej na linii kolejowej nr 310 – informuje Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

(kd, umwd)

Zostaw komentarz

Proszę wpisz swój komentarz
Proszę wpisz swoje imię